DESAIN PEMBELAJARAN MATEMATIKA YANG MEMANFAATKAN MODEL KOOPERATIF DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA KELAS XA SMK BINA GENERASI POLEWALI

Herlina Ahmad

Abstract


The problem in this research is "What is the process and result of mathematics learning design by using cooperative model with a good quality of contextual approach that meets the criteria of validity, practicality, and effectiveness?". This research included study design aimed to produce mathematic learning design with a good quality that meets the criteria of validity, practicality, and effectiveness. Learning design in this research prepared to follow the thread of development that has been made by Dick and Carey. Procedures of development design conducted by researcher performed cyclical as described by Mc Kenney which includes 3 stages: Preliminary design, Prototyping phase, and Assessment phase. The results of limit testing indicated that learning design by using cooperative model with a contextual approach is effective and practical; that is (i) the average score obtained by the students on achievement test was 74.69 from the ideal score of 100 with a standard deviation was 11.70. Where 27 of 32 students or 84.38 % met individual completeness showed that classical completeness is reached; (ii) by using learning design with cooperative model with a contextual approach, students became more active in learning process; (iii) in general, the students gave a positive response in learning activities.

Keywords


contextual approach; cooperative model; learning design

Full Text:

PDF

References


Darwis, M. (2007). Model Pembelajaran Matematika yang Melibatkan Kecerdasan Emosional. Disertasi Program Pasca Sarjana Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Surabaya. Tidak Diterbitkan

Depdiknas. (2006). Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Mata Pelajaran Matematika Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Hudojo, H. (2000). Strategi Mengajarkan Matematika dan pentingnya teori “apa” di depan kelas. Malang: FPMIPA-UM Malang.

Ibrahim, M., dkk. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah Universitas Negeri Surabaya.

Isjoni. (2007). Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Komalasari, K. 2010. Pembelajaran Komtekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Munawarah. (2011). Desain Pembelajaran Matematika Realistik di Kelas V SD (Studi pada SD Inpres 6/75 Kading). Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Nur, M., Wikandari, R. P, dan Sugiarto, B. (1999). Teori Pembelajaran Kognitif. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Nurdin. (2007). Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi. Tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.

Paeba, E. S. (2011). Desain Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Bruner untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP Negeri 3 Bulukumba. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Ratna, W. D. (2011). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Sanjaya, W. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2011). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning (Teori, Riset dan Praktik). Bandung: Nusamedia.

Supriawan, D. dan Surasega, A. B. (1990). Strategi Belajar Mengajar (Diktat Kuliah). Bandung: FPTK-IKIP Bandung.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu (konsep, strategi, dan implementasinya dalam kurikulum tingkat satuan pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif (konsep, landasan, dan implementasinya pada kurikulum tingkat satuan pendidikan). Jakarta: Kencana.

Trianto. (2008). Mendesain Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching And Learning) di Kelas. Jakarta: Cerdas Pustaka Publisher.

Uno, H. (2009). Desain Pembelajaran. Gorontalo: MOS Publishing




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v7i1.13

Article Metrics

Abstract views : 436 times | PDF - 876 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter