KINERJA PEMERINTAH KOTA DALAM MENGATASI PERSAMPAHAN DI MAKASSAR

Kamaruddin Tone

Abstract


This study aims to determine the factors that influence in dealing with waste in the city of Makassar, this study used phenomenological approach and classified as qualitative research. The results showed that the waste problem is still on the agenda of homework that has not been able to overcome the maximum to date, this gives an indication that there is no synergy between the leadership of stakeholders, employees and the community in order to jointly tackle the waste problem, so the government needs to involve the community as a subject development in addressing the waste problem in the city of Makassar.

Keywords


community; garbage; government; policy

Full Text:

PDF

References


Laporan Akuntabilitas kinerja Dinas (2012).

Makmur, Jakarta. (2009), Teori Manajemen Stratejik Dalam pemerintahan Dan Pembangunan.

Mangkunegara, Anwar Prabu. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT Remaja Rosdakarya : Offset bandung.

Mangkunegara, Anwar Prabu.(2006). Evaluasi Kinerja SDM. Bandung: Refika Aditama.

Mangkunegara, Bandung. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan.

Moleong, Lexy J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyanto dan Dyah. (2010). Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Moderating (Studi Kasus di Dinas Pertanian Tanaman Pangan, Perkebunan dan Kehutanan Kabupaten Karanganyar). STIE AUB Surakarta 2010.

Perda No 4 tahun 2011

Pramono. (2008). Pelayanan Publik Sebagai Alternatif Visi Keilmuan. Ilmu Administrasi negara Fisip Unisri Surakarta 2008.

Purbokusumo, Yuyun. (2005). Desentralisasi dan perbaikan pelayanan publik. dalam Purwanto Erwi Agus, Wahyudi Kumorotomo (ed). Birokrasi Publik (hlm 65 - 86). Yogyakarta: Gava Media.

Rencana strategis Dinas Pertamanan dan Kebersihan tahun 2008

Ribhan. (2008). Hubungan Karakteristik Individu Dengan Kinerja Karyawan Melalui Komitmen Organisasi Sebagai Variabel Mediasi (Studi Kasus Pada PT Chandra Superstore Tanjung Karang Bandar Lampung). Volume 4 No. 2, Januari 2008 ISSN 1411 – 9366.

Rudianto. (2005). Pelayanan Publik Pada Penyelenggaraan Pemerintah Kecamatan. Jurnal Madani Edisi II/Nopember 2005.

Sugiyono. (2005). Memahami Peneletian Kualitatif. Bandung:Alfabeta.

Susilowati. (2010). Pengaruh Motivasi Kerja, Disiplin Kerja dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Patra Jasa Semarang. Fakultas Ekonomi Universitas Semarang 2010.

Undang-undang No 18 tahun 2008

Wahjono. (2009). Perilaku Organisasi. Surabaya.

Wibowo. (2000).Manajemen Kinerja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wirawan. (2009). Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia. Jakarta: Salemba Empat.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v7i1.17

Article Metrics

Abstract views : 173 times | PDF - 694 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter