Implementasi Penanaman Nilai Pancasila pada Peserta Didik
Abstract
This study aims to see how to instill the value of Pancasila in students.The appropriate type of research is descriptive qualitative research.The research instrument used deep interview, observation and documentation.Research Subjects are Educators /Teachers.The focus of this research is the cultivation of the three principles of Pancasila by educators/teachers at SMA Negeri 1 Polewali, West Sulawesi Province.It was found that the implementation of the implanting of the three values of Pancasila in students was carried out by institutions/schools through the role of educators in the learning process in the classroom, through planting material, extracurricular activities, collaborative activities with local government partners, as well as community and parent participation.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmani A. J. (2011). Tips Menjadi guru Inspiratif, kreatif, dan Inovatif. Yogyakarta: Diva Pres.
Damanhuri, D., Bahrudin, F. A., Legiani, W. H., & Rahman, I. N. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Upaya Pembangunan Karakter Bangsa. Untirta Civic Education Journal, 1(2).
Hidayatullah, S. (2006). Notonagoro dan Religiusitas Pancasila. Jurnal Filsafat, 16(1), 34-41.
Imam, G. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pratiwi, N. R. (2018). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Pancasila Di Sekolah Menengah Kejuruan. E-CIVICS, 7(6), 649-656.
Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Kemdikbud, (2019). Penguatan dan Pembelajaran Nilai Moral Pancasila. Jakarta.
Setijo, P. (2006). Pendidikan Pancasila Perspektif Sejarah Perjuangan Bangsa: Dilengkapi dengan Undang-Undang Dasar 1945 Hasil Amandemen. Grasindo.
Soeprapto, S. (2017). Aktualisasi Konsep Filsafat Pancasila Notonagoro sebagai Dasar Pengembangan Ilmu Pengetahuan. Menara Ilmu Pancasila, Kanal Pengetahuan Filsafat UGM. https://pancasila.filsafat.ugm.ac.id/2017/09/19/aktualisasi-konsep-filsafat-pancasila-notonagoro-sebagai-dasar-pengembangan-ilmu-pengetahuan/ Diakses tanggal 10 Agustus 2019.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfasbeta.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. LembaranNegara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 157.
DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v16i2.1768
Article Metrics
Abstract views : 393 times | PDF - 289 timesAlamat Penyunting & Distribusi:
Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038
Email: pepatudzujurnal@gmail.com
Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index
View Journal | Current Issue | Register
Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar
Indexed by:
Member of:
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.