Penerapan Metode Eksplorasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Peserta Didik Kelas IX SMP Negeri 5 Campalagian

Suryadi Ishak

Abstract


This research is an experimental research which observed the influence of the use of exploratory method in improving mathematics learning outcomes in the students of Class IX of SMP Negeri 5 Campalagian. The sampling technique used in this research is random sampling. Sample determination was done randomly from 3 classes with 99 a population, each class has the same chance of being sampled. IXB class as experimental class taught by using exploration method with 25 students and IXA class as control class taught by using conventional learning, there is 25 people of learn. Each class is taught in the same frequency of meetings and on the same subject. The experimental class uses exploratory method and control class using conventional approach. The results of mathematics learning are obtained on prêt-test and post-test. Thus, in the experimental class obtained prêt-test average score of 56.00 while the post-test of 75.40. In the control class obtained the average score of pre-test of 61.40 while in the post-test of 67.60. Judging from the average result of the students showed a significant difference, seen from the results of hypothesis testing obtained value of 2.136, while for the value of which means that, it can be said that there is a different application of exploratory methods with the application of conventional methods of mathematics learning outcomes in participants Students Class IX SMP Negeri 5 Campalagian.

Keywords


Influence; Exploratory Method

Full Text:

PDF

References


Adelsberger, Heimo, H. 2000. Konsep Pembelajaran Kreatif. Yogyakarta: Gava Medias

Aunurrahman. 2009 Belajar dan Pembelajaran : Penerbit Alfabeta Bandung

Arikunto, Suharsimi. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Ardin 2013. Keefektifan Pembelajaran Matematika Realistik Setting Kooperatif Tipe NHT Pada Materi Pokok Ruang Dimensi Tiga : tesis UNM

DEPDIKBUD. 2004. Penelitian Tindakan. Jakarta.

Haling, A. 2006. Belajar Pembelajaran. FIP UNM Makassar.

Hamalik. 2012. Proses Belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hudoyo, Herman. 2003 Strategi Belajar Mengajar Matematika IKIP Malang

Imran, Ali. 2001. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Universitas Terbuka

Isjoni. 2008. Peningkatan hasil Belajar Matematika dengan menggunakan metode Pembelajaran Kooperatif SMP Neg. 1 Kebumen. http://skripsi.unila.ac.id/category/fkip/

Nasution.S 2008. Berbagi Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Muhkal. Mappaita. 2003. Strategi belajar Mengajar Matematika. Makassar: FMIPA UNM

Paduppai. 2005. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.

Sagala, Syaiful. 2010. Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sappaile 2004. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Pendekatan Kuis tiap akhir Pembelajaran. Skripsi : FMIPA UNM

Sudjana. Nana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya

Sudjana. Nana. 2011. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algensindo

Suryobroto. 2009. Teori-Teori Perkembangan Kognitif Dan Proses Pembelajaran Yang Relevan Untuk Pembelajaran Matematika. Jakarta : Depdiknas

Sumarni. 2007. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Pendekatan Kuis tiap akhir Pembelajaran. Skripsi : FMIPA UNM. Tidak Dipublikasikan

Suwarsono. 2002. Teori-Teori Perkembangan Kognitif Dan Proses Pembelajaran Yang Relevan Untuk Pembelajaran Matematika. Jakarta : Depdiknas

Sumiati. 2009. Pengembangan Perangkat embelajaran Matematika Berbasis Masaalah Pada Kelas VII SMP Neg. 26 Makassar. Skripsi UNM. Tidak Dipublikasikan

Sugiyono. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung:PT Remaja Rosdakaya.

Slameto. 2004. Belajar dan Faktor- Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta. PT. Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v13i1.182

Article Metrics

Abstract views : 374 times | PDF - 454 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter