Peran Pamong Belajar: Studi Naturalistik terhadap Pamong Belajar dalam Melaksanakan Layanan Program Pendidikan Non Formal

Sri Wahyuni

Abstract


Research purpose for: 1)Describe the role of tutors in implementing nonformal education programs, 2)Describe the tutors education qualifications, 3) Identify the tutors obstacles in carrying out their duties and functions. The type of research used is qualitative naturalistic research. The research subjects were tutors and leader of the Center for Early Childhood Education Development and Community Education in East Kalimantan Province. Data collection techniques used observation, interview,and documentation studies. The data analysis technique used is the interactive model analysis of Miles and Huberman namely data reduction, data display, and verification. The research results: 1)The role of tutors in providing nonformal education service can be seen from their exsistence in carrying out their duties and functions, namely as educators, program reviewers, and model developers. The tutors education qualifications are in accordance with the minimum standard of academic qualifications, namely undergraduate and postgraduate. 3)The obstacles for tutors are: a)Inadequate facilities and infrastructure to carry out the duties and functions of the institution, b)The head of the center has not provided maximum direction regarding the duties and functions of the tutors, c)Proposing a credit score for tutors is difficult, d)Lack of equal opportunities for tutors to be involved in various activities.

Keywords


role; tutor; nonformal education program

Full Text:

PDF

References


Ade, Ramandha. (2014). Pembinaan Tugas Pokok dan Fungsi Pamong Belajar oleh Kepala SKB dalam mengoptimalkan Kinerja Pamong: Studi di SKB Wilayah 2 Kota Padang. Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.Diunduh tanggal 28 Oktober 2021. http://repository.upi.edu/id/eprint/11713.

Bartin, Tasril. (2016). Prosiding Seminar Nasional dengan Tema Kompetensi Pendamping Pembangun Desa di UNP. Urgensi Pengembangan Kompetensi Pamong Belajar Dalam Pelayanan Program Pendidikan Luar Sekolah sebagai Bagian Upaya Pemberdayaan Masyarakat Desa.Hal: 210-224.

Darlan, H.M. Noersani. (2012). Pamong Belajar dalam menjalankan Tupoksinya pada Pendidikan Luar Sekolah. Diunduh 28 Oktober 2021.http://norsanie.blogspot.com/2012/12/pamong-belajar-dalam-menjalankan.html.

Hiryanto. (2010). Pengendalian Mutu Program Pendidikan Nonformal dan Informal. Jogyakarta: Balai Pengembangan Kegiatan Belajar (BPKB).

Lutfi, M. (2013). Aplikasi Hasil Pelatihan Pamong Belajar dalam Pengembangan Program Pendidikan Luar Sekolah: Studi Kasus di Jayagiri Bandung Barat. Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia, diunduh tanggal 28 oktober 2021.http://repository.upi.edu/id/eprint/770.

Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Miles, B, Matthew, dkk. (1992). Analisis Data Kualitatif.Jakarta: Universitas Indonesia (UI–Press).

Moeliono, Anton. (1989).Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional, Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 39. (2013). Petunjuk Teknis Jabatan Fungsional Pamong Belajar dan Angka Kreditnya. Jakarta.

PP nomor 15. (2010). Kementrian Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Berokrasi, tentang: Jabatan Fungsional Pamong Belajar Dan Angka Kreditnya. Jakarta.

Pranyono, E, Fauzi. 2016. Dampak Perubahan Pamong Belajar menjadi Guru Pendidikan Nonformal. Diunduh 28 Oktober 2021. http://fauziep.com/dampak-perubahan-pamong-belajar-menjadi-guru-pendidikan-nonformal/.

Sallis, Edward. (2011). Manajemen Mutu terpadu Pendidikan, terjemahan Ahmad Ali Riyadi dan Fahrurrozi. Jogjakarta: IRCiSoD.

Sudjana, Djudju. (2001). Pendidikan Luar Sekolah: Wawasan, Sejarah Perkembangan, Falsafah & Teori Pendukung, serta Asas. Bandung: Falah Production.

Sudjana, Djudju. (2008). Evaluasi Pendidikan Luar Sekolah untuk Pendidikan Nonformal dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Waspodo, Muktiono. (2006). Jurnal Ilmiah Visi PTK-PNF. Pemetaan Perkembangan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Pendidikan Non Formal. Vol.1. pp.27-36.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v17i2.1841

Article Metrics

Abstract views : 365 times | PDF - 192 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter