KOMUNIKASI INTERPERSONAL GURU DAN PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 2 TAPALANG KECAMATAN TAPALANG KABUPATEN MAMUJU

Chuduriah Sahabuddin

Abstract


Background underlying this study is the importance of communication between teachers and learners because it has a great influence in determining the achievements of learners. The purpose of this study was to determine how the interpersonal communication of teachers and students in junior high school 2 Tapalang. This study uses peneltian procedure Ex Post Facta using descriptive research design. The research subjects are students of class IX is the number of learners 63 people and Indonesian teachers, this research instrument was Questionnaire, observation and interviews. The results showed after the total score divided by the number of respondents (3364: 63 = 53.39) the results obtained was 53.39. Thus, the average total score of 53.39 interpersonal communication teachers and students at the junior high school 2 Tapalang is high or good. Observations and interviews known that Interpersonal Communication between teachers and students in the ninth grade junior high school 2 Tapalang 2015/2016 school year in the category of good / high, so the teacher should keep the pattern of communication with students and continue to strive to establish good relationships with the students first related to communication. Teachers who do not have a pattern of good communication with students, are expected to attempt to establish communication with students more intense. Communication between teachers and students is a form of engagement of both elements in the learning process that takes place.

Keywords


Communication; Interpersonal; Teacher and Student

Full Text:

PDF

References


Aunurrahman, 2012. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Burhan Bungin, 2001. Metodeologii Penelitian sosial: Format – Format Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta : Universitas Airlangga Press.

Cangara, Hafied. 2007. Dasar-dasar Kepegawaian. Bandung : Andira.

Deddy Mulyana, 2007.Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung : PT. Remaja Rosda Karya.

Djamarah, S.B. dan A. Zain. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Effendi, Onong. Uchyana. 2001. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung : Penerbit PT Remaja Rusdakarya.

Fadli Rozaq, 2012. Hubungan Komunikasi Interpersonal Antara Guru Dan Peserta didik Dengan Keaktifan Belajar Peserta didik Kelas Xi

Program Keahlian Teknik Otomotif Di SMK Muhammadiyah 4 Klaten Tengah Tahun Ajaran 2012/2013 program Studi Pendidikan Teknik Otomotif Jurusan Pendidikan Teknik Otomotif Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. UNY

Fathurrohman, Pupuh dkk. 2007. Strategi Belajar Mengajar melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Bandung: PT. Refika Aditama.

Fred Luthans. 2006. Perilaku Organisasi. Terj Vivin Andhika

Yuwono dan Shekar Purwanti. Yogyakarta : ANDI.

Hamalik, Oemar. 2012. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Husaini Usman. 2008. ManagemenTeori, Praktik & Riset

Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Kris Budiman, 2001.Analisis Wacana dari Linguistik sampai Dekonstruksi Yogyakarta: Kanal.

Liliweri, Alo. 1991. Komunikasi Antar Pribadi. Bandung: Citra Aditya Bakti

Mahturohmah, 2015. Pola Interaksi Guru Dalam Proses Pembelajaran IPS Di SMP N 1 Sungai Rumbai Program Studi Pendidikan Sejarah STKIP PGRI Sumatera Barat. FKIP : Sumbar.

Milles, Matthew B. dan A. Michael Huberman. 2007. Analisis Data Kualitatif : Alih Bahasa Tjetjhep Rohendi. Jakarta : UI Press.

Muhammad, Arni 2007. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksar

Mulyana, D. 2001. Ilmu komunikasi suatu pengantar. Cetakan ke

tiga. Bandung: PT. Remaja rosdakarya.

Prijosaksono. Ariwibowo. dan Sembel. Roy. 2013. “Komunikasi yang Efektif”,http://www.sinarharapan.co.id/ekonomi/mandiri/2014/11/man01.html diakses pada tanggal 19 Oktober 2015 Pukul 19.00.

Rakhmat, Jalaludin. 2008. Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Robbins, Stephen P. 2006. Perilaku Organisasi. Terj. Benyamin

Molan. Indonesia: PT Intan Sejati Klaten.

Siburian, 2009. Pengaruh Komunikasi Interpersonal, Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kepuasan Kerja Guru. Bandung

Slameto. 2007. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta:Rineka Cipta.

Subagyo, Joko. 2006. Metode Penelitian Dalam Teori dan Praktek (PT Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. 2001. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru

Sugiyo.2003. Komunikasi Antar Pribadi.Semarang:UNNES Press

Suranto AW. 2006. Komunikasi Efektif untuk Mendukung Kinerja Sekolah. Yogyakarta: Media Wacana

Sutisna, Oteng. 2009. Administrasi Pendidikan : Dasar Teoritis untuk Praktek Profesional. Bandung : Angkasa.

Syaiful Bahri Djamarah. 2008. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Wiryanto. 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Gramedia Widiasaran Indonesia.

Wello, Basri. 2015. Interpersonal Skill Membangun Karakter dan Pribdai Unggul. Makassar: Badan Penerbit UNM

Yaqub, Hamzah. 2004. Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung : Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v8i1.20

Article Metrics

Abstract views : 243 times | PDF - 365 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter