KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL DALAM MENYUSUN TEKS PUISI SISWA KELAS VII SMP NEGERI I TINAMBUNG

Abdul Muttalib

Abstract


The research is a quasi experiment research with pretest-posttest control design. The population of the research was 94 students who divided into five classes. Cluster sampling technique was used to determine the sample of 36 students who consisted of the control and the experiment classes; each class consisted of 18 students. The instrument of the research was essay test. The data of the research was analyzed by utilizing descriptive statistic and inferential statistic analysis. The results of the research reveal that (1) the poetry writing ability of class VII students at SMP Negeri 1 Tinambung before utilizing audio visual learning media is categorized as unsatisfactory based on the mean score obtain in pre test at the control class by 2.05 with 44.44%. While the mean score of the experiment class is 2.00 with 61.11% (2) the poetry writing ability of class VII students at SMP Negeri I Tinambung after utilizing audio visual learning media on the experiment class is in good category based on the result of post-test which indicated that the mean score is 2,81 with 38.89% (3) the effectiness of utilizing audio visual learning media in writing poetry ability based on the result of hypothesis test showed that t count (5.445) > t table (2.04), in another words, HI is accepted or utilization of audio visual learning media is effective in learning poetry writing of class VII students at SMP Negeri I Tinambung.

Keywords


the efectiveness of audio visual media and poetry writing skill

Full Text:

PDF

References


Daryanto. 2013. Media Pembelajaran (Perannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran). Yogyakarta: Gava Media.

Emzir. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif & Kuantitatif. Jakarta: Rajawali Press.

Endraswara, Suwardi. 2012. Filsafat Sastra, Hakikat Metodologi dan Teori. Yogyakarta: Layar Kata.

Haliq, Abdul. 2011. Efektivitas Pembelajaran Menulis Paragraf Argumentasi Berdasarkan Pendekatan Terbuka Terakhir (Open Ended-approach) Siswa Kelas X SMA I Negeri Makassar. Skripsi tidak diterbitkan. Makassar: Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.

Irmadayana. 2010. Penerapan Authentic Assessment dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas X SMA Kartika Wirabuana I Makassar. Skripsi tidak diterbitkan. Makassar: Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.

Kosasih, E. 2012. Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: CV. Yrama Widya.

Kurniasih, Imas. 2014. Impelementasi Kurikum 2013, Konsep & Penerapannya. Surabaya: Kata Pena.

Leonhardt, Mary. 2004. 99 Cara Menjadikan Anak Anda Bergairah Menulis. Bandung: Kaifa, PT Mizan Pustaka.

Muin, Walidaeirmih. 2004. Efektivitas Penggunaan Media Adiovisual Lagu Bugis Laha Bete dalam Menulis Kreatif Puisi Siswa Kelas VII SMP Negeri I Kecamatan Sinjai Tengah Kabupaten Sinjai. Tesis tidak diterbitkan. Makassar: PPs Universitas Negeri Makassar.

Nurgiyantoro, Burhan. 2012. Penilaian dan Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Pradopo, Rachmat Djoko. 2007. Pengkajian Puisi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Pradotokusumo, Partini Sardjono. 2008. Pengkajian Sastra. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Pusat Bahasa. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka.

Ratna, Nyoman Kutha. 2003. Paradigma Sosiologi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rusman, dkk. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (Mengembangkan Profesional Guru). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Salam, Sofyan. dkk. 2012. Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Sayuti, A. Suminto. 2000. Sastra: Idiologi, Politik dan Kekuasaan. Jakarta: Muhammadiyah University Press.

Setyana, dkk. 1999. Buku Pintar Bahasa dan Sastra Indonesia. Semarang: Aneka Ilmu.

Singarimbun, Masri & Sofian Effendi. 2006. Metode Penelitian Survei. Jakarta: Pustaka LP3ES.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Syariat, Muh. 2005. Di Mana Letak Puisi Pedalaman. Musik Puisi, Dari Istilah Ke Aksi. Yogyakarta: Pustaka Penerbit ELKiS.

Waluyo, Herman. J., 1995. Teori dan Apresiasi Puisi. Jakarta: Erlangga.

Wardoyo, Sigit Mangun. 2013. Teknik Menulis Puisi: Panduan Menulis Puisi untuk Siswa Mahasiswa, Guru dan Dosen. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wellek, Renne dan Austin Warren. 1995. Teori Kesusastraan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Wibowo, Agus. 2013. Pendidkan Karakter Berbasis Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wisnudjati, Japhens. 2005. Musikalisasi Puisi atau Musik Puisi. Musik Puisi, Dari Istilah Ke Aksi. Yogyakarta: Pustaka Sastra Elkis.

Zaibaski, Sofyan. 2012. Pengembangan Media Audio Visual untuk Pembelajaran Menulis Kreatif Puisi Kelas X Sekolah Menengah Atas, (online), (berbahasa-bersastra.blogspot.com), diakses 9 Juni 2015.

Zaidan, Abdul Rozak dkk. 2004. Kamus Istilah Sastra. Jakarta: Balai Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v9i1.26

Article Metrics

Abstract views : 483 times | PDF - 1438 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter