IMPLEMENTASI METODE BATUNG BINGAR DALAM PEMBERANTASAN BUTA AKSARA

Friska Indria Nora, Jubaidah Hasibuan, Nurul Aulia Sukma, Rizki Khairunnisa, Irna Nursaidah Telaumbanua

Abstract


This study aims to determine the impact of the application of the Batung Bingar method in an effort to eradicate illiteracy on Jl. Gurilla, Medan Tembung District, Medan City, North Sumatra. Batung Bingar is a method that combines reading, writing, arithmetic, speaking, and listening which is believed to be easier in the learning process. Because in this method, learning citizens can benefit in every given realm. These realms complement and have a relationship with each other. The research method used is a qualitative research method. Data collection techniques used by using interview and observation techniques. The research on the application of the Batung Bingar method was carried out on 4 learning residents who were illiterate in Jalan Gurilla. Where the tutor applies the methods of reading, writing, counting, speaking, and listening well so that the learning residents are able to memorize letters and are able to read even though they are still stammering, and are able to hear and absorb every provision of learning material provided and help residents learn to be smart. in counting and writing.

Keywords


Illiteracy;Learning Methods; Batung Bingar;

Full Text:

PDF

References


Andi,A.M. (2018). Penggunaan Media Kartu Gambar Berwarna Sebagai

Upaya Meningkatkan Kemapuan Berbicara Pada Mata Pelajaran

Bahasa Inggris di Kelas VIII SMP 4 Mataram Semester Ganjil.

JISIP. 2(1)

Artana,I.K. (2016). Upaya Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak. Jurnal

Acarya Pustaka. 2(1),

Badan Pusat Statistik. Presentasi Penduduk Buta Huruf (Persen) 2018-2019.

Diakses dari https://www.bps.go.id/indicator/28/102/1/persentasependuduk-buta-huruf.html pada tanggal 13 Septemebr 2021

Habibi,M.S. (2019). Penumbuhan Minat Baca Masyarakat Melalui Kampung

Literasi Berbasis Kearifan Lkal di Kabupaten Jember. Skripsi tidak

diterbitkan, Jember: UNEJ

Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta:

Pustaka Ilmu Group.

Hawadi,L.F. (2018). Belajar Sepanjang Hayat.Bog. diakses dari

http://www.lydiafreyanihawadi.com/2018/11/bab-ii-belajarsepanjang-hayat.html?m=1 pada tanggal 16 September 2021

Kristianti,T.A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran DELILA (Dengar,

Lihat, Lakukan) Terhadap Hasil Belajar Keaksaraan Fungsional

Anggrek di Kelurahan Tamansari Kabupaten Bondowoso. Skripsi

tidak diterbitkan. Jember: UNEJ

Misra. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Pengumuman Melalui

Metode Latihan Siswa Kelas IV SD Inpres 2 Gio Kecamatan

Moutong. Jurnal Kreatif Tadulako Online. 1(2)

Mualo,Y. (2016). Pembelajaran Keaksaraan Dasar Akselerasi-Inovatif

Batung Bingar di Kabupaten Probolinggo Jawa Timur. Jurnal

AKRAB. 7(1)

Mufidah,L.L.N. (2017). Memahami Gaya Belajar Untuk Meningkatkan

Potensi Anak. Jurnal Perempuan dan Anak. 1(2)

Semiawan,C.R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gramedia

Widiasrama Indonesia

Sucahyo,A. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambat Tentang Operasi

Hitung Perkalian Melalui Permainan Anak Pada Siswa Kelas III

Sekolah Dasar. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: USD

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung:

Alfabeta

Yuliani,W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif

Bimbingan dan Konseling. Jurnal Quanta. 2(2)




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v18i1.2653

Article Metrics

Abstract views : 113 times | PDF - 93 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter