Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Inpres Batua II Bertingkat Makassar Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together

Ari Wibowo

Abstract


This research is classroom action research which aims to determine whether the application of Numbered Head Together type of cooperative learning can improve the mathematics learning outcomes of fifth grade students of Makassar-level Elementary Inpres Batua II. The subject of this study was the fifth grade students of SD Makassar Inpres Batua II Bertingkat. Data was collected by using test results of learning and observation. The results showed that the average score of students in the first cycle was 54.16 with a standard deviation of 14.76. while in Cycle II the average score is 69.80 with a standard deviation of 11.06. This shows that students have achieved classical learning outcomes.

Keywords


classroom action research; Numbered Head Together type of cooperative; learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Ibrahim, Muslimin dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya : UNESA.

Khaeruddin dan Akib, Erwin. 2006. Metodologi Penelitian. Makassar : Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan UNISMUH Makassar.

Ratumanan, Tanwey Gerson. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Surabaya: UNESA

Ratumanan, Tanwey Gerson dan Lourens, Thersia. 2003. Evaluasi Hasil Belajar yang Relevan dengan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Surabaya : UNESA

S, Mapposoro. 2004. Belajar dan Pembelajaran : Modul 1 – 6. Makassar : Fakultas Ilmu Pendidikan UNM Makassar.

Salam, S.M. 2003. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif dengan Tipe STAD Pada Siswa Kelas I SMU Negeri 3 Takalar. Skripsi. Tidak diterbitkan. Makassar, FKIP: UNISMUH.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenata Media.

Slameto. 1995. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta.

Suherman, Erman Dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung : Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Pendidikan Indonesia.

Usman, Uzer. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v15i1.305

Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzu@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter