Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Dengan Pendekatan Kombinasi Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application (ELPSA) Dan Saintifik

Muhammad Assaibin, Hamzah Upu, Muhammad Darwis

Abstract


The research was Development Research with limited test which aimed to develop Mathematics learning devices with Cooperative Model with The Combination Of Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application (ELPSA) and Scientific Approach in Inequality Absolute Value, Fraction, and Irrational material which covered Lesson Plan, Students Book, and Students Worksheet. The subjects of the research were the students of class X at SMAN 2 Polewali Mandar District with the total of 35 students. The Development procedure of the research employed Thiagarajan Model (4-D) which covered four stages, namely defining, design, development, and dissemination. The result of limited test showed that (1) the average score obtained by the students in learning result test is 75.42 from ideal score by 100 with deviation standard 8.69 where 29 from 35 students or 82.85% met individual completeness which shows that classical completeness had been reached; (2) by using Mathematics learning devices with Cooperative Model with the Combination Of Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application  (ELPSA) and Scientific Approach, the students are more active in the learning process; (3) in general, the students gave good responses on the learning devices used; and (4) the level of teacher’ abilities in managing learning process of Cooperative Model with the Combination Of Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application  (ELPSA) and Scientific Approach is in good category, meaning that the teachers’ performances can be maintained. Based on the results of the research, it can concluded that Mathematics learning devices with Cooperative Model with the Combination Of Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application  (ELPSA) and Scientific Approach developed has met the requirement of valid, effective, and practical criteria.


Keywords


Development; Combination of ELPSA; Scientifics

Full Text:

PDF

References


Anurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Arsyad, Nurdin. 2016. Model Pembelajaran Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif. Makassar: Pustaka Refleksi.

Ali, Muhammad. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dengan Pendekatan Saintifik. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Alimin, Rismawati. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Pendekatan Saintifik pada Pokok Bahasan Geometri untuk Peserta Didik SMA Kelas X. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Arif Tiro, Muhammad. 2010. Cara Efektif Belajar Matematika. Makassar: Andira Publisher.

Abdullah, Ridwan. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Dewati, R &dkk. . 2013. EfektifitasPenerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 3E dalam Pembelajaran Matematika. Universitas Lampung: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 2 No. 2.

Daryanto. 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: PenerbitYramaWidya.

Huda, Miftahul. 2014. Cooperatif Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Mpenerapan. Yogyakarta. Pustaka Belajar.

Hudojo, Herman. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Surabaya: IKIP Malang.

Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Surabaya: IKIP Malang.

Istiyah, Marwati, Asih. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: Multi Kreasi Satudelapan.

Kurnia, Novianto. 2013. Matematika SMA Kelas X. Jakrata Timur. Yudistira.

Kurniasih, Imas., Sani, Berlin.2014. Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Kurniasih, I. dkk. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Penerbit Kata Pena .

Lowrie, T. 2014. Buku I Pengenalan Program: Bahan Belajar Geometri untuk guru Matenmatika SMP di MGMP. Jakarta: Bank Dunia.

Lowrie, T. & Patahudin, S. M. 2015. ELPSA: Kerangka Kerja untuk Merancang Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktik Matematika, (Online), Vol.2, No.1 (http://jurnal.unsyiah.ac.id, Diakses 15 September 2015)

Niswani. 2015. Keefektifan Model Braind Based Learning dengan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Matematika pada Peserta Didik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Tesis Tidak Diterbitkan: PPS UNM Makasssar.

Nurdin, 2007. Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi. Tidak Diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.

Ningsih. 2015. Komparasi Pembelajaran Saintifik Setting Kooperatif Tipe STAD dan Pembelajaran Berbasis Masalah Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Watampone. Tesis Tidak Diterbitkan: PPS UNM Makasssar.

Nur Afifah, Rina. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif dengan Kombinasi Pendekatan Saintifik dan Realistik pada siswa Kelas VII SMP Negeri 33 Bulukumba. TesisTidak Diterbitkan: PPS UNM Makasssar.

Paronda, Nimah. 2010. Keefektifan Pembelajaran Kooperatif tipe NHT dengan Pendekatan Problem Possing dalam Pembelajaran Matematika di SMP. Makassar: Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

_______ 2012. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Salmah. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Pendekatan Saintifik pada Pokok Bahasan Himpunan untuk Peserta Didik Kelas VII SMP. Tesis Tidak diterbitkan. Makassar:Pasca sarjana-UNM

Sanjaya, Wina. 2005. Starategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Solihatin dan Raharjo. 2005. Cooperstive Learning. Jakarta: Bumi Aksara.

Suprihariningrum, J. 2012. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suherman, dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugandi, Achmad, dkk. 2004. Teori Pembelajaran. Semarang: UPT MKK UNNES.

Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sriyanti, Lilik. 2013. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Ombak.

Suyono & Hariyanto. 2014. Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Trianto. 2012. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup

Trianto: 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tran, V. D. 2014. The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention. International Journal of Higher Education, (Online), Vol. 3, No. 2.

Taniredja, Tukiran dan dkk. 2011. Model – model Pembelajaran Inovatif. Bandung. CV. Alfabeta

Taniredja, Tukiran dkk. 2014. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 2006. Kamus Besar Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Uno, Hamzah B. 2012. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta. Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v15i1.313

Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzu@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter