HUBUNGAN KOMUNIKASI BELAJAR MENGAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN NEGERI I KABUPATEN MAJENE

Chuduriah Sahabuddin

Abstract


The purpose of this study was to determine the relationship of teaching communication on learning outcomes among students in SMK Negeri 1 Majene district. The method used is the method of correlation, which saw the relations between the variables studied. population in this study were all students in the class of SMK Negeri 1 Majene, the sample in this study amounted to 60 learners. In this study, the instruments used are questionnaires, observations, data were analyzed using descriptive percentages. The results showed that the average score level teacher's communication in learning on the learner in SMK Negeri 1 Majene is high. The results of the students learning outcomes obtained an average value of 70 083. These results illustrate that the average teacher's ability to communicate to students in SMK Negeri 1 Majene district academic year 2015/2016 of the subjects given quite good. Based on the results of correlation r xy value that is equal to 0462 with the alternative hypothesis (Ha) is accepted that there is influence between teachers communication of students learning outcomes.

Keywords


correlation; communication and learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Abin Syamsudin. 2007. Psikologi Kependidikan. Bandung: PT Remaja Rosda

Depdiknas, 2008, Penilaian Hasil Belajar, Jakarta, Direktorat Tenaga Kependidikan Depdiknas.

Depdiknas, 2008, Strategi Pembelajaran Dan Pemilihannya, Jakarta, Direktorat Tenaga Kependidikan Depdiknas

Depdiknas. 2008. Strategi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dan Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta. Direktorat Tenaga Kependidikan

DeVito, Joseph A, 2011, Komunikasi Antar manusia, Jakarta: Karisma Publishing.

Dimyati, Mudjiono. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Effendy. Onong Uchjana, 2004. Ilmu Komunikasi: teori dan praktek, Bandung: Remaja Rosda Karya.

Endang Lestari dan MA. Maliki, 2003. Komunikasi yang Efektif. Jakarta: Lembaga administrasi Negara), edisi revisi ke-1.

Fajar, Malik. 2004, Pendidikan Kewarganegaraan Menuju Nation dan Caracter Bulding, semiloka Nasional tentang Revitalisasi Nasionalisme Indonesia Menuju Character and Nation Building, tanggal 18 Mei 2004

Hafied, Cangara, 2007. Pengantar Ilmu Komunikasi, Jakarta: PT Raja.Grafindo Persada edisi revisi,

Liliweri. Alo, 2004. Prespekti Teoritis Komunikasi Antar Pribadi. Bandung: Citra Aditya Bakti,.

Mulyana, Deddy. 2002. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya,

Natawidjaja, Rochman. 2009. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Arief Jaya

Rochim, Syaiful. 2008. Teori Komunikasi Perspektif Ragam dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Roudhonah, M.A., 2007. Ilmu Komunikasi, Jakarta : UIN Press.

Rozak, Fadli. 2012. Hubungan Komunikasi Interpersonal Antara Guru Dan

Siswa dengan Keaktifan Belajar Siswa Kelas XI Program Keahlian Teknik Otomotif Di SMK Muhammadiyah 4 Klaten Tengah Tahun Ajaran 2012/2013 Jurnal Skripsi. Yogyakarta: Uny.

Sardiman AM. 2001. Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sasa Djuarsa Sendjaja, 2005. Pengantar Komunikasi, (Jakarta: Universitas terbuka,), Cet IX.

Septiany Maulani Soraya, 2013. Pengaruh Komunikasi Interaksional Guru Dengan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Produktif Administrasi Perkantoran Di SMK Negeri 3 Bandung (Studi Perspektif Siswa terhadap Komunikasi Interaksional Guru dengan Siswa) Universitas Pendidikan Indonesia repository. upi.edu perpustakaan.

Slameto. 2002. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Gramedia.

Slavin, Robert E. 2000. Cooperative Learning. Theory, Research, and Practice: Second Edition. Boston: Allyn and Bacon

Sudjana, Nana. 2001. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Sudjana, Nana. 2009. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Bandung Algensudo.

Suryabrata, Sumadi. 2013. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Winataputra, Udin S. 2001. Jatidiri Pendidikan Kewarganegaraan sebagai wahana sistematik pendidikan demokrasi. Disertasi. Bandung : PPS UPI

Yul, Iskandar. 2004. Tes, Bakat, Minat, Sikap dan Personality MMPI-DG, Jakarta: Yayasan Darma Graha.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v10i1.35

Article Metrics

Abstract views : 1387 times | PDF - 1527 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter