PENERAPAN STRATEGI PEER TUTORING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN NUMERASI MATEMATIKA PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR
Abstract
The background of this research is the lack of mathematical numeracy skills in class VIII students of SMPS Puncak Sumua. This study aims to improve the mathematical numeracy skills of class VIII students as research subjects. This type of research is a type of classroom action research (CAR) with the application of peer tutoring strategies. The data analysis technique in this study is descriptive statistical data analysis. The results showed that the implementation of this strategy could improve students' mathematical numeracy skills as marked by increased student learning outcomes in cycle I and more in cycle II with the average learning outcomes in cycle I is 67.20 and in cycle II is 82.70. Proves that the application of peer tutoring strategies can increase.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, L. A. (2021). Pengertian Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Penerapannya, 1.
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1-10.
Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dengan pembelajaran matematika realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1).
Fitriani, F. (2017). Pengaruh Metode Peer Tutoring melalui Pendekatan Saintifik terhadap Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 2(2), 17-22.
Hanief, Y. N., & Himawanto, W. (2017). Statistik pendidikan. Deepublish.
Jeflin, H., & Afriansyah, H. (2020). Pengertian Kurikulum, Proses Administrasi Kurikulum Dan Peran Guru Dalam Administrasi Kurikulum.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Rahmah, N. (2013). Hakikat pendidikan matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1-10.
Samad, I., & Assaibin, M. (2021). Pengaruh Kemampuan Penalaran Matematis dengan Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 4(1), 43-50.
Septantiningtyas, N., Jailani, M. D., & Husain, W. M. (2019). PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Penerbit Lakeisha.
Syarif, I., Elihami, E., & Buhari, G. (2021). Mengembangkan Rasa Percaya Diri Melalui Strategi Peer Tutoring Di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 69-77.
Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.

Article Metrics


Alamat Penyunting & Distribusi:
Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Kantor LPPM Universitas Al Asyariah Mandar Gedung Rektorat Lt 1. Jl. Budi Utomo No.2 Manding. Kec. Polewali, Kab. Polewali Mandar, Prov. Sulawesi Barat
Telp./Fax (0428) 21038
Email: pepatudzujurnal@gmail.com
Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index
View Journal | Current Issue | Register
Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar
Indexed by:

Member of:
Mitra Asosiasi:
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.