Peningkatan Hasil Belajar PKN Melalui Model Pembelajaran Controversial Issues Pada Peserta Didik Di Kelas VIII SMP Negeri 2 Bambang Kabupaten Mamasa

Ahmad Al Yakin

Abstract


Civics learning problems in class VIII SMP Negeri 2 Bambang lies in learning model that is less able to generate the critical thinking skills of learners. The purpose of this study is; Civics improve learning outcomes through learning model Controversial Issues in Class VIII students SMP Negeri 2 Bambang Mamasa, the type of research is classroom action research, consisting of four stages; 1) planning; 2) implementation; 3) observation; and 4) reflection. Subject of the study a total of 29 people. Data collection instruments used were Observation Sheet. Problem Tests and, Dokumentasi. Teknik descriptive statistics are used to describe the study variables, such as Mean (average value), Range (interval data), Minimum Score (lowest score) and Maximum Score (highest score) and percentage. The results showed that by using model Controversial Issues in teaching civics can increase the average value of students from the first cycle to silklus II. The mean value obtained by students in the first cycle of 73.79 at the high category of 89.6% with classical completeness of 62.1%. While on the second cycle increased the value of the average grade of 83.45 at the high category amounted to 75.9% with classical completeness of 100%.

Keywords


Improvement; Learning Outcomes Civics; Model; Controversial Issues

Full Text:

PDF

References


Alwasilah Chaedar. 2009. Contextual Teaching & Learning. Bandung : MLC

Arikunto Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Arifin Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

____________. 2011. Penelitian Pendidikan Metode dan Pradigma Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Fahrudin Faiz. 2012. Thinking Skill (Pengantar Menuju Berpikir Kritis). Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.

Harsanto Radno. 2005. Melatih Anak Berfikir Analitis, Kritis, dan Kreatif. Semarang: Grasindo.

Hamalik, Omar. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru (Cetakan ke 6). Jakarta : PT. Rajawali Pers.

Kusumah Wijaya, Dwitagama Dedi. 2012. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas (edisi ke 2). Jakarta : PT. Indeks

Komalasari Kokom. 2010. Pembelajaran Kontestual Konsep dan Aplikasinya, (Cetakan Pertama). Bandung: PT.Refika Aditama

Mulyasa. 2004. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara

. 2005. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep; Strategi, dan implementasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mudjiono, Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. (Cetakan ketiga). Jakarta : Rineka Cipta.

Nurhayati Eti. 2011. Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru (edisi ke-2). Jakarta: Rajawali Pers.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Solihatin, Etin. 2012. Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi Aksara

Suguhartono. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press

Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Supriya. 2009. Pendidikan IPS. Bandung: PT Reamaja Rosdakarya

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Syah, Muhibbin. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Winataputra Udin S. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. (Cetakan Pertama) Jakarta: Universitas Terbuka.

Zainal Aqib. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Media

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional.

PERMENDIKNAS. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v12i1.50

Article Metrics

Abstract views : 194 times | PDF - 141 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter