Efektifitas Promosi Terhadap Peningkatan Penerimaan Mahasiswa Pada Universitas Al Asyariah Mandar

Sulihin Azis

Abstract


The purpose of this study was to determine the extent of the effectiveness of promotion to the increased student enrollment at the University Al'asyariah Mandar and to determine factors that support the promotion so as to reach the Polewali Mandar and other districts. Research conducted at the University of Al Asyariah Mandar, whereas the study period lasted for about 3 months, use descriptive type. Collecting data with the questionnaire (questionnaires) and interviews (interviews). the results showed that the level of effectiveness of the communication through the mass of each is radio, television, and newspapers. With the integration of the three media, it shows the level of promotional effectiveness as measured by the percentage of the study results were achieved by 70 %. Furthermore, the implementation of promotional activities of the three variables as indicators research result shows the effectiveness of the use of communication shows that the media influence assessed face to face with the disclosure of which is done by a percentage not shown adequate effect

Keywords


Effectiveness; Promotions; Admissions; Student

Full Text:

PDF

References


Bonar, S. K, Hubungan Masyarakat Modern. PT. Soeroengan. Jakarta

Bulaeng Andi, 2009. Metode Penelitian Komunikasi Kontemporer. Hasanuddin University Press. Makassar

Cangara, Hafied, 2005. Pengantar Ilmu Komunikasi. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Cummins, Julian, 1990. Promosi Pemasaran. Binarupa Aksara (Alih Bahasa Heryanti). Jakarta

Effendy, Onong Uchjana, 2000. Dinamika Komunikasi. PT. Remaha Rosdakarya. Bandung.

Forsyth, Patrick, 1998. Komunikasi Persuasif yang Berhasil. Arean (Alih Bahasa Arum Gayatri). Jakarta.

Glueck, William dan Jauch Lawrence, 1996. Manajemen Strategis dan Kebijakan Perusahaan. Erlangga (Alih Bahasa : Mura, AR Henry, Gunawan dan Rensius). Jakarta.

Gregory, Anne, 2004. Perencanaan dan Manajemen Kampanye Public Relations. Erlangga (Alih Bahasa Dewi). Jakarta.

Kertopati, Ton 1984. Manajemen Penerangan. Bina Aksara. Jakarta.

Kertopati, Ton 1968. Dasar-Dasar Publisistik. PT. Soeroengan. Jakarta

Kuo, Eddie C.Y dan Chen Peter S.J. Kebijakan dan Perencanaan Komunikasi. PT. Pustaka LP3B6 (Alih Bahasa Nirwono). Jakarta

Kuswandi, Wawan, 1996. Komunikasi Massa (Sebuah Analisis Media Televisi). Rineka Cipta. Jakarta.

Lee, Oey Hong, 1968. Publisistik Pers (Seri Publisistik Sebagai Ilmu). Ikhtiar. Jakarta.

Notoadmodjo, Soekidjo, 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Rineka Cipta. Jakarta

Rachmadi F, 1993. Public Relations dalam Teori dan Praktek (Aplikasi dalam Badan Usaha Swasta dan Lembaga Pemerintah). PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Robbins, James G dan Jones, Barbara S. Komunikasi yang Efektif. CV. Tulus Jaya (Alih Bahasa R. Turman Sirait). Jakarta.

Sari, Endang S. 1993. Audience Research (Pengantar Studi Penelitian Terhadap Pembaca, Pendengar dan Pemirsa). Andi Offset. Yogyakarta.

Sastropoetro, Santoso, 1987. Pendapat Publik, Pendapat Umum dan Pendapat Khalayak dalam Komunikasi Sosial. Remadja Karya. Bandung.

Shimp, Terence A, 2004, Periklanan Promosi. Erlangga. Jakarta.

Sunarjo dan Djoenoesih S. 1983. Persuasi dan Ritorika. Liberty. Yogyakarta.

Susanto, Astrid S. 1988. Komunikasi dalam Teori dan Praktek. Binacipta. Bandung.

Tamudji, Tarsis, 1992. Komunikasi Dunia Usaha. Liberty. Yogyakarta.

Widjaja, H.A.W, 2000, Ilmu Komunikasi Pengantar Studi. Rineka Cipta. Jakarta.

Wiranto, 2004. Pengantar Ilmu Komunikasi. PT. Gramedia Widiasarana Indonesia. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v5i1.66

Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzu@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter