PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS CERPEN MELALUI PENERAPAN METODE PETA KONSEP SISWA KELAS X SMA NEGER 3 POLEWALI MANDAR

GISMAN GISMAN

Abstract


This research aimed to kuwing the skill level of SMA Negeri 3 Polewali students when they are writing short story by applying draft Maping Method where in this research will discribe and explain the mastery of writing skill short story, a bout pre writing step, writing short story step, revision of writing step and the mastery writing short story skill using aplication draf Maping Method. Kinds of research is class action research using subjek research are 32 students. Data are needed is first siclus action and secoud siclus action, observation interviwier, reseorching instrument and documentation by descriptive statistic and quality approach. Research result shoving that skill level writing short story at X class of SMA Negeri 3 Polewali Mandar by applying Maping consept are; (1) in first all aspect are payed attention every student is active it’s the same at the second siclus, but in the second siclus thera are some revision it’s not there in first siclus (cycle), (2) in the evaluation step of student skill in writing short story are increasing very significancy where in the first siclus only 20 student or 62, 5% ore passed (completenness) an 12 aren’t passed or 37,5% and text evaluation by teacher there are 22 student in good answered or 68,75% and 10 students aren’t passed or 31,25, and the end of second siclusthere are some increasing or 87,5% and 4 students aren’t in creasing or 12%. For all student evaluation achieve 100% student’s are passed. Find out resume of both siclus one and two is consep Maping Method are suitable using in increasing writing skill student.

Keywords


Consep Maping Method are suitable using in increasing writing skill student

Full Text:

PDF

References


Abdulrrahman, Mulyono. 1996. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Depdikbud.

Akhadiah, S. 1994. Menulis 1. Jakarta : Universitas Terbuka.

Akhadiah, S. 1994. Pembinaan kemampuan menulis bahasa Indonesia. Jakarta : Erlangga.

Anwar. S 2003. Pembelajaran Bahasa dan sastra Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Amien, M. 1990. Pemetaan Konsep suatu Tekhnik untuk Meningkatkan Belajar Bermakna. Mimbar Pendidikan. No. 2 Tahun IX.

Aminuddin, 2010. Memahami Cerita Rekaan. Jakarta : Balai Pustaka

Dahar, R.W. 1988. Teori-teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Depoter, B dan Mika, H. Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung : Kaifa.

Djuminngan, 2011 Strategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasa dan Sastra Indonesia. Badan Penerbitan UNM.

Hasani, 2005.Dasar-dasar Ilmu Pendidikan.Jakarta : Raja Grafindo.

______, 2005a. Keterampilan Menulis, Jakarta : Raja Grafindo

Hartono dan Legewo, E. 2003. Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Hermawan H. 2007. Penggunaan Peta Konsep dan Diagram V dalam Penilaian Pengembangan Keterampilan Proses IPA Mahasiswa D-II PGSD Malang Fakultas MIPA IKIP Malang.

Ibrahim, R dan Syaodih, Nana.1996. Perencanaan Pengajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Kaifa, 2002. Model- Model Pembelajaran. Jakarta : Sumber Agun

Santoso, 2008. Ensiklopedi Sastra Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

______, 2008a. Aferesiasi Sastra Indonesia, Jakarta Balai Pustaka

Sugiyono, Ovi Soviaty Rifai, Suladi. 2001. Bahan Penyuluhan Bahasa Indonesia; Paragraf. (editor : Hasan Alwi). Jakarta : Pusat Bahasa, Departemen Pendidikan Nasional.

Sukardi dan WF Maramis, 1996, Penilian Keberhasilan Belajar Dalam Pendidikan Pesantren, Jakarta

Sukirman,2011. Evaluasi Pembelejaran. Pn UT

Syarif,2007. Belajar Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta

Suryamiharja, 1996. Belajar pembelajaran.Jakarta: Balai Pustaka

Sudirman. 1990. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Suroto, 1990. Afresiasi Sastra Indonesia, Jakarta : Erlangga

Soedarsono, F.X. 1987. Pedoman pelestarian penelitian tindakan kelas. Yogyakarta : Dikti

Suryosubroto, 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Yogyakarta: Rineke Cipta

Tahir, 2007. Lomba Menulis Cerita Pendek. Jakarta : Sumber Agung

_____, 2007a. Metode Pembelajaran : Jakarta Sumber Agung

Tang. R.M, Mozaik Dasar Sastra Teori Sastra. BP UNM

Tarigan, D. 1999. Petunjuk guru pintar berbahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.

Tarigan, D. 1992. Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung : Angkasa.

Tarigan, D. 1987. Membina keterampilan menulis paragraf dan pengembangannya. Bandung : Angkasa Undang-undang Republik Indonesia Noor. 20 Tahun 2003 Tentang

system Pendidikan Nasional. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah.

Wardhani. Igak. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Pn UT




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v4i1.8

Article Metrics

Abstract views : 256 times | PDF - 791 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter