PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI PERSEGIPANJANG DAN PERSEGI SETTING KOOPERATIF YANG MELIBATKAN TEORI BRUNER PADA KELAS VII MTs NEGERI BONTOTANGGA

Irfawanndi Samad, Muhammad Darwis M, Alimuddin Alimuddin

Abstract


This is a development research focuses on developing mathematics learning tools of cooperative setting using Bruner theory. Learning instruments on this research include students’ book, studens worksheet, lesson plan, learning outcomes test of students in class VIIe of MTs. Negeri Bontotangnga. It used a Thiagarajan model (4-D) which consisted of several phases, namely define, design, develop, and disseminate. The developed learning tools were validated by two experts by the result of valid and 2 observers by the result on the good category. The trial was conducted in MTs. Negeri Bontotangnga by number of students were 25 people. The result of showed that the learning tools have fulfilled the criteria of practical and was classified on good category. The field trial revealed that the learning tools have fulfilled the criteria of effective, those are: (1) mathematics learning outcomes has fulfilled the minimum mastery criteria as much 88%, and directly the classical mastery also fulfilled; (2) students’ activities were run as expected; (3) students’ responses has fulfilled the criteria of positive response. Based on thet result, it can be concluded that mathematics learning tools of cooperative setting using Bruner theory fulfilled the criteria of valid, practical, and effective.

Keywords


bruner theory; mathematics learning tools

Full Text:

PDF

References


Ardin, 2013.Keefektifan Pembelajaran Matematika Realistik setting Kooperatif Tipe NHT pada Materi Pokok Ruang Dimensi Tiga . Tesis Program Pascasarjana Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Makassar. Tidak diterbitkan.

Arikunto, Suharsimi. 1991. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara, Jakarta.

Anita, 2011. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Persegi dan Persegipanjang dikelas VII SMP Negeri Palopo. Tesis Program Pascasarjana Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Makassar. Tidak diterbitkan.

Dahar, R.W. (1988). Teori-teori Belajar. Jakarta: Departemen P dan K Direktorat Jendral Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan..

Depdikbud. 1996. Kurikulum Pendidikan Dasar (Berdasarkan Suplemen 1999). Jakarta: Depdikbud.

Depdiknas. 2002. Pelatihan Terintegrasi Berbasis Kompetensi, Teori-teori Perkembangan Kognitif dan Proses pembelajaran yang relevan. Jakarta: Depdiknas

Depdiknas, 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Pusat Kurikulum, Balitbang Depdiknas

Dimyati dan Mujiono. 1999. Belajar dan Pembelajara. Jakarta: Rineka Cipta.

Hasraruddin. 2002. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Unit Geometri dengan Pendekatan Realistik di SMPN 6 Medan. Tesis tidak diterbitkan. Surabaya: PPs Universitas Negeri Surabaya.

Harahap Negoro, 1999. Ensklopedia Matematika. Jakarta : PT. Ghalia Indonesia

Ibrahim, M dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Unesa University Press.

Junaedi, D. dkk. 1998. "Penuntun Belajar Matematika untuk SLTP". Mizan: Bandung.

Johnson, D.W. & Johnson, R.T. 1994. Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning, Fourth Edition. Massachn usets: Allyn & Bacon.

Kemp, J. E. 1994. Proses Perancangan Pengajaran. Terjemahan. Asril Marjohan. Bandung: ITB.

Lie, A. 2005. Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.

Nurdin, 2007. Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.

Nurwati, 2007. Pembelajaran Metemetika Realistik di Kelas VII SMP 32 Surabya Tesis Program Pascasarjana Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Surabaya. Tidak diterbitkan.

Nur M. 2001. Strategi-strategi Belajar. Surabaya: Unesa University Press.

Mudhofir. 1987. Teknologi Instruksional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murdanu, dkk. 1999. Unsur-unsur Karangan Euclide. Surabaya: Program Studi Pendidikan Matematika Program Pascasarjana IKIP Surabaya

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran PT Rajagrafindo Persada: Jakarta.

Rich Barnett, 2005. Geometri. Jakarta: Erlangga

Sastria eka 2011. Desain Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Bruner Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Metematika Di Kelas VII SMP 3 Bulukumba. Tesis Program Pascasarjana Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Makassar. Tidak diterbitkan.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana PMG.

Suherman, E.H. dkk, (2001). Strategi Belajar Mengajar Matematika Kontemporer . JICA-Universitas Pendidikan Indonesia: Bandung.

Suherman,Erma. dkk (1994). Strategi Belajar Metematika. Universitas Terbuka,Depdikbud. Jakarta

Sukahar, (1989). “Aljabar” University Press IKIP Surabaya. Surabaya

Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. Depdikbud: Jakarta.

Slameto, 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi.PT Rineka Cipta:Jakarta

Trianto, 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorentasi Konstuktivistik . Kencana Prenada Media Group.Jakarta

Trianto, 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tritahardja Umar. 2005, Pengantar Pendidikan. PT Rineka Cipta: Jakarta

Purwanto, 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Jakarta :Pustaka Belajar

Winataputra,dkk. (1994). "Belajar dan Pembelajaran". U.T. Depdikbud: Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v8i1.21

Article Metrics

Abstract views : 306 times | PDF - 219 times


Alamat Penyunting & Distribusi:

Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan
Gedung B1. Lt 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038

Email: pepatudzujurnal@gmail.com

Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/apepatudzu/index

View Journal | Current Issue | Register

Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar


Indexed by:

   

   

Member of:

 

 

Creative Commons License
Pepatudzu is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

POSKOBET

POSKOBET

https://gurupantura.com/

SLOT GACOR

EMAS787

situs toto