Penerapan Model Pembelajaran Promblem Basic Learning (PBL) Untuk Meningkatkan High Order Thinking Skills (HOTS)
Abstract
This study aims to analyze the effectiveness of the application of the Problem Based Learning (PBL) learning model in improving students' Higher Order Thinking Skills (HOTS) in the subject of Plant Agribusiness at SMKN 4 Bulukumba. The research method used is Classroom Action Research (CAR) which consists of two cycles. Data analysis techniques are carried out by processing the results of observations, cycle tests, and interviews. The results of the study showed that the application of the PBL model significantly improved students' high-level thinking skills, with the percentage of classical completeness increasing from 20.69% in cycle I to 89.65% in cycle II. Thus, the PBL model is recommended as an effective learning strategy to improve students' HOTS.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Annafi, F.S.N, & Kurniawati,W. (2017). Meningkatkan Higher Order Thinking Siswa melalui Model Pembelajaran Inquiri pada Mata Pelajaran IPA.:Yogyakarta. Jurnal PGSD Indonesia, 3(3).
Anonim.2016. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Muatan IPA Pada Siswa Kelas V. (2016). https://doi.org/10.21009/JIPVA.005.1.08
Aryawan, P.N. (2023). Overcoming the Challenges of Vocational Education in Indonesian SMK: Ideas on Curriculum Improvement, Teaching Quality, And English Language Teaching. In Journal of Practice Learning and Educational Development (Vol. 3, Issue 3, p. 243). https://doi.org/10.58737/jpled.v3i3.226
Depdikbud, (2017). Implementasi Pengembangan Kecakapan Model Abad 21 dalam RPP: Jakarta. Direktorat Pendidikan SMA.
Budsankom, dkk (2015) Factors affecting higher order thinking skills of student: a meta-analytic structure equation modeling study.Academic Juurnals, 10(19), 2640-2652.
Depdikbud, (2017). Implementasi Pengembangan Kecakapan Model Abad 21 dalam RPP: Jakarta. Direktorat Pendidikan SMA.
Fitriana, M.P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Pada Siswa XII Akuntansi 1 Smk 44 Jakarta. In Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran JPPM (Vol. 2, Issue 1, p. 93). https://doi.org/10.31934/jppm.v2i1.7908
Huda, M. (2015). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Nugroho, A.R. (2018). Higher Order Thinking Skilss (HOTS). Jakarta : Grasindo.
Pia, N.A.O. dkk. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Based Learning Terhadap Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 2. (2)
Saputra, H. (2016). Pengembangan Mutu pendidikan Menuju Era Global: Penguatan Mutu Pembelajaran dengan Penerapan HOTS (High Order Thinking Skills). Bandung: SMILE’s Publishing.
Setiawati, W. dkk. (2018). Buku Penilaian beorientasi Higher Order Thinking Skills, Jakarta : Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan dan Kebudayaan.
Suratno, dkk. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa (HOTS) ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal
Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial.1(1)
Widana, I. W. (2017). Modul Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, SD Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hayati, S. (2020). Strategi Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran HOTS Menggunakan Model Problem Based Learning. In Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (Vol. 2, Issue 2, p. 75). https://doi.org/10.24239/auladuna.v2i2.450
Hariyani, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL). https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/article/view/1285
Ishak, S. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Geoenzo Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Edumatic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 57-68.
Karisani, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SDN Kerikil I Kabupaten Madiun. In Ibtida' : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains (Vol. 2, Issue 2, p. 162). STAIN Ponorogo. https://doi.org/10.21111/ibtida.v2i2.21
Khairunnisa, A.N., & Haridien, R. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Berbasis Literasi Digital Dengan Model Project Based Learning Pada Siswa Kelas V SD Negeri Sacang 1. In Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan (Vol. 11, Issue 2). https://doi.org/10.20961/jk.v11i2.79098
KILACH, Z. (2020). Pengaruh Kreativitas Siswa Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas iv sdn kalisari 01. di jurnal ilmiah pendidikan dasar (Vol. 7, Issue 1, p. 30). Universitas Islam Sultan Agung. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.30-43
Kurniasih, P.D., Nugroho, A., & Harimanto, S. (2020). Peningkatan Higher Order Thinking Skills (Hots) Dan Kerjasama Antar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dengan Media Konkret Di Kelas Iv Sd Negeri 2 Gurah Kediri. In Attadib: Journal of Elementary Education (Vol. 4, Issue 1, p. 33). https://doi.org/10.32507/attadib.v4i1.627
Nurdiansah, N.M., Kamil, A., & Mauludin, B.I. (2022). Pembelajaran Tematik Upaya Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Problem Based Learning. In Jurnal Basicedu (Vol. 6, Issue 2, p. 2344). Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2344
Ramadhana, R.A., Lestari, Y.E., & Puspitasari, D.D. (2020). Application of Problem-Based Learning Learning Model with Game Approach to Improve Learning Outcomes in Class X-4 SMK Brawijaya 8 Malang. In And Science: Science Education (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.31002/andscience.v3i1.13449
Rahayu, A., & Ishak, S. (2024). STUDI LITERATUR: PERANAN PENGGUNAAN MODEL-MODEL PEMBELAJARAN PADA MATERI INTEGRAL. Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 20(2), 211-224.
Rindayani, R., & Suranto, N.M. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Sosiologi Kelas XI IPS 1 SMAN 1 Praya. In Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan (Vol. 6, Issue 2, p. 102). https://doi.org/10.29303/jipp.v6i2.184
Siregar, M.N., & Agusri, R.I. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skill (HOTS). In Jurnal Pendidikan Al-Taujih: LPPM (Vol. 10, Issue 2, p. 202). Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. https://doi.org/10.26740/taujih.v10i2.202-301
Wisnawati, D., Sujana, I.C., & Rahayu, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantu Roda Berputar pada Materi Kalimat Tanya Kelas V Sekolah Dasar. In Educatio: Journal of Education Research (Vol. 3, Issue 2, p. 192). https://doi.org/10.30934/educatio.v3i2.232
DOI: http://dx.doi.org/10.35329/jp.v7i1.6038
Article Metrics
Abstract views : 205 times |
PDF - 58 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Alamat Penyunting & Distribusi:
JOURNAL PEQGURUANG: Conference Series
E-ISSN: 2686-3472
Gedung Biro AKSI. Lt 2. Ruang Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar
Telp./Fax (0428) 21038
Email: peqguruang@gmail.com
Website: https://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/peqguruan/index
Penerbit:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Al Asyariah Mandar
Indexed by:
Member of:

JOURNAL PEQGURUANG: Conference Series is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


